Supporting Mid-Career Workers with Disabilities

While today’s changing labour market can be challenging for many workers, mid-career workers with disabilities (MCWD) are both more vulnerable to market disruptions and face additional barriers to career adaptability.

Three students working in front of laptops in a library setting.

Ontario Tech University, together with partners including the National Education Association of Disabled Students, Manitoba League of Persons with Disabilities and Quebec Association for Equity and Inclusion in Post-secondary Education, has designed a project to assess MCWD needs and develop and evaluate tools and resources to increase their ability to make key decisions about career transitions.

The Future Skills Centre will invest $650,632 in this project, which will take place over two years, and will impact hundreds of mid-career workers with disabilities across Canada.

The project has three aims: (1) to increase peer support and networking opportunities, (2) to develop career adaptiveness and related skills, and (3) to provide a sense of hope about work. This will be accomplished in three phases:

  1. Identifying the needs and experiences of MCWD in their work ecosystem (employers and disability organizations/advocacy groups);
  2. Developing tools and resources that match these needs, including an educational toolkit, peer-to-peer online network, career resources, and a virtual coaching series; and
  3. Testing and evaluating these tools and resources.

The tools and resources will be informed by research into the experiences, perceptions, and needs of mid-career workers with disabilities.

Evaluation Strategy

This project will be evaluated using tools and approaches aligned with its goals, context, and stage of development. The evaluation will focus on generating the right evidence at the right moment to move the intervention forward. Read more about our evaluation strategy.

Featured Projects

Smiling students in the classroom looking at camera.
Projet

Les emplois des jeunes et le cheminement de carrière

De nombreux jeunes, en particulier ceux issus de groupes méritant l’équité, ne savent pas quelles sont leurs options de carrière et ne savent pas quelles sont les compétences à acquérir pour y accéder. Pour combler ces lacunes, le Diversity Institute a conçu et testé la plateforme Compétences et Carrières Futures (C&CF) avec le Peel District School Board (PDSB)
Young woman with virtual reality headset.
Projet

Les visites virtuelles en milieu de travail

Les employeurs de la région du Grand Moncton signalent qu’il est difficile de trouver et de former du personnel qualifié, une situation qui pourrait s’aggraver en raison des départs à la retraite prévus et du ralentissement de la croissance démographique. Les jeunes peuvent combler cette lacune en matière d’emploi s’ils connaissent les possibilités de carrière offertes dans la région. Pour résoudre ce problème, la Société de développement économique 3+ (maintenant appelée la Commission de services régionaux du Sud-Est) a lancé un projet de visites virtuelles en milieu de travail pour présenter aux élèves du secondaire le potentiel des carrières dans des secteurs prioritaires.
A classroom with XR and virtual reality equipment.
Projet

Une stratégie de transformation numérique

La demande de travailleuses et travailleurs ayant des compétences numériques avancées est en croissance. Pour répondre à cette demande, le Georgian College souhaitait se moderniser. Guidé par une stratégie de transformation numérique, ce projet a consisté à intégrer des technologies de réalité étendue (RE) à l’échelle du campus pour améliorer l’enseignement et l’apprentissage, la collaboration à distance et les outils de travail quotidiens.