Supporting Mid-Career Workers with Disabilities

While today’s changing labour market can be challenging for many workers, mid-career workers with disabilities (MCWD) are both more vulnerable to market disruptions and face additional barriers to career adaptability.

Three students working in front of laptops in a library setting.

Ontario Tech University, together with partners including the National Education Association of Disabled Students, Manitoba League of Persons with Disabilities and Quebec Association for Equity and Inclusion in Post-secondary Education, has designed a project to assess MCWD needs and develop and evaluate tools and resources to increase their ability to make key decisions about career transitions.

The Future Skills Centre will invest $650,632 in this project, which will take place over two years, and will impact hundreds of mid-career workers with disabilities across Canada.

The project has three aims: (1) to increase peer support and networking opportunities, (2) to develop career adaptiveness and related skills, and (3) to provide a sense of hope about work. This will be accomplished in three phases:

  1. Identifying the needs and experiences of MCWD in their work ecosystem (employers and disability organizations/advocacy groups);
  2. Developing tools and resources that match these needs, including an educational toolkit, peer-to-peer online network, career resources, and a virtual coaching series; and
  3. Testing and evaluating these tools and resources.

The tools and resources will be informed by research into the experiences, perceptions, and needs of mid-career workers with disabilities.

Evaluation Strategy

This project will be evaluated using tools and approaches aligned with its goals, context, and stage of development. The evaluation will focus on generating the right evidence at the right moment to move the intervention forward. Read more about our evaluation strategy.

Featured Projects

Indigenous Canadian using a mobile device
Projet

Project Connect : Programme professionnel d’administrateur de projet

Les peuples autochtones représentent la population la plus jeune et à la croissance la plus rapide au Canada, offrant ainsi un potentiel essentiel pour combler les pénuries de compétences. Pourtant, des inégalités systémiques persistent dans l’accès à l’éducation et à la formation, ce qui se traduit par des résultats moins bons en matière d’emploi et une vulnérabilité accrue aux ralentissements économiques.
University student friends working together on campus.
Projet

FUSION : Réseau d’innovation sur les compétences futures pour les universités

Le programme était axé sur le développement de la métacognition (conscience ou compréhension de sa propre pensée), des compétences en communication et en résolution de problèmes grâce à un apprentissage flexible, expérientiel et réflexif dispensé dans le cadre de programmes coopératifs dans les disciplines des sciences humaines, des sciences sociales et des STIM.
View of inlet waters from the inside of a boat
Projet

Élaboration des normes professionnelles nationales du Canada pour une économie bleue durable

Le Canada possède le plus long littoral au monde, mais ses industries maritimes ne contribuent qu’à hauteur de 1 % au PIB, ce qui le place loin derrière les autres pays. Ce projet a mis en évidence un besoin urgent de formations spécialisées dans les domaines des sciences, de la technologie, de l’ingénierie et des mathématiques (STIM) afin de combler les lacunes en matière de compétences dans les professions maritimes liées à l’économie bleue durable, notamment le transport maritime et les technologies marines.