Supporting Mid-Career Workers with Disabilities

While today’s changing labour market can be challenging for many workers, mid-career workers with disabilities (MCWD) are both more vulnerable to market disruptions and face additional barriers to career adaptability.

Three students working in front of laptops in a library setting.

Ontario Tech University, together with partners including the National Education Association of Disabled Students, Manitoba League of Persons with Disabilities and Quebec Association for Equity and Inclusion in Post-secondary Education, has designed a project to assess MCWD needs and develop and evaluate tools and resources to increase their ability to make key decisions about career transitions.

The Future Skills Centre will invest $650,632 in this project, which will take place over two years, and will impact hundreds of mid-career workers with disabilities across Canada.

The project has three aims: (1) to increase peer support and networking opportunities, (2) to develop career adaptiveness and related skills, and (3) to provide a sense of hope about work. This will be accomplished in three phases:

  1. Identifying the needs and experiences of MCWD in their work ecosystem (employers and disability organizations/advocacy groups);
  2. Developing tools and resources that match these needs, including an educational toolkit, peer-to-peer online network, career resources, and a virtual coaching series; and
  3. Testing and evaluating these tools and resources.

The tools and resources will be informed by research into the experiences, perceptions, and needs of mid-career workers with disabilities.

Evaluation Strategy

This project will be evaluated using tools and approaches aligned with its goals, context, and stage of development. The evaluation will focus on generating the right evidence at the right moment to move the intervention forward. Read more about our evaluation strategy.

Featured Projects

Two people having a conversation while working on laptops
Projet

Femmes face aux défis de la transformation numérique : une étude de cas dans le secteur des assurances

La pandémie de COVID-19 a accéléré la transformation numérique, entraînant de nombreux changements dans les interactions sociales au travail. Dans son traitement du sujet, le projet met l’accent sur la manière dont les femmes occupant des postes dans le domaine du service à la clientèle, qui ont habituellement fait des études secondaires ou collégiales, et travaillant à distance pour des compagnies d’assurance de la région de Chaudière-Appalaches au Québec, s’adaptent à ces changements.
Carpenter at workshop
l’état des compétences

Pour une main-d’œuvre canadienne résiliente : Les compétences à acquérir dès maintenant et pour l’avenir

Pour bâtir une main-d’œuvre résiliente capable de répondre et de s’adapter aux mutations du marché du travail, qu’elles surviennent sous l’effet de perturbations imprévisibles ou dans le cadre de transitions à plus long terme, nous devons mettre en place un éventail de parcours de formation et de perfectionnement professionnel qui doteront la population des compétences dont elle a besoin pour s’intégrer et progresser dans des marchés du travail dynamiques, opérer des transitions et se reconvertir.
A group of students sitting outside on university campus.
Projet

Renforcement des capacités et des compétences permettant de survivre au choc à destination des dirigeants actuels et futurs des organismes à but non lucratif : une nouvelle approche

Ce projet visait à mettre au point et à l’essai un nouveau modèle de formation professionnelle qui jetterait un pont entre le milieu universitaire et le secteur des organismes à but non lucratif. Le cours d’apprentissage expérientiel intitulé « Impact social et innovation » a été élaboré et lancé à cette fin.